התנהלות נכונה בזמן משבר גלובלי:
יום ה’, 30 מאי 2018
עצמאי / בעל עסק – עצור!! משבר לפנייך!!
האמנם לעצור??
כמה תובנות להתנהלות עסקית נכונה בזמני משבר גלובלי:
לפני 11 שנה בערך, בעיצומו של משבר ה- Sub-Prime (למי שזוכר..) הייתי עדיין שכיר, בתפקיד סמנכ"ל – מנהל חטיבה עסקית בטלדור מערכות. תחתי בחטיבה הועסקו מעל 400 איש… הזדמן לי אז להשתתף בפאנל מיוחד בנושא התנהלות בזמן משבר במסגרת כנס מנהלי מערכות מידע בחו"ל, שם אמרתי את הדבר הבא:
"המצב הוא כמו בקרב. ובקרב צריך להיות רגוע, ערני ולהגיב נכון, פעמים רבות בניגוד לאינסטינקט"
להלן לינק לכתבה שפורסמה אז: https://www.pc.co.il/editorial/8830/
אמרתי את הדברים מתוך שילוב תובנות מעולם אומניות הלחימה, שהוא תחביב שלי (חגורה שחורה, דאן 3) לעולם העסקי (שזו הקריירה שלי)
את המשבר ההוא צלחתי בצורה טובה יחסית: עשינו תכנית מסודרת ומקיפה שמטרתה הייתה לצמצם ככל הניתן נזק להכנסות בטווח הקצר, למזער את הצורך בפיטורי עובדים ובצמצום משרות ולמנף את פוטנציאל ההכנסות העתידיות – ברגע היציאה מהמשבר – באמצעות הסכמות עקרוניות מראש עם הלקוחות הקיימים.
מאז עשיתי עוד כמה תפקידים בכירים בהייטק, יצאתי לעצמאות ומזה כ- 6 שנים אני עוסק בייעוץ וליווי עסקי לעסקים קטנים ובינוניים.
מה שאמרתי אז נכון גם כיום ורלוונטי מאוד לעסקים הקטנים, שנמצאים כרגע בקרב, לעיתים קרב הישרדות של ממש!! אז מה עושים?
כמה עקרונות ליישום:
כללי –
קודם כל, בזמן משבר, כמו בקרב בעולם הלחימה, אנחנו רוצים להעביר ככל הניתן את השליטה ב”מערכה” אלינו – לא רק להיסחף ולהגיב למתרחש ולמכות שמגיעות אלינו אלא להפוך ליוזמים ולמובילים של דרך פעולה נכונה ומחושבת מתוך רוגע, מודעות, עירנות ותכנון מוקדם. כך נתמקד בפעולות אפקטיביות לטובת שיפור מצבנו במערכה.
המסקנה: להרגע, להיות מודעים היטב למצב, לנתח את האפשרויות ולתכנן היטב את המהלכים קדימה, תוך לקיחת יוזמה!
בנוסף – בלחימה יש ללמד את עצמנו לפעול בניגוד ל”אינסטינקט” הראשוני שלנו, או יותר נכון לשכללו – כך שכאשר מגיעה “התקפה” – במקום להתכווץ לאחור ולהגן ואז להתנגש (בדרך כלל מתוך חולשה), יש להגיב באופן אפקטיבי ויזום – לצאת מ"קו ההתקפה” ולבוא אל הסיטואציה קדימה אך מכיוון שונה, קצת “מסביב” – עם תגובה יזומה משלנו כך שנהפוך אקטיביים ומובילים ולמעשה נוכל להכריע את המערכה לטובתנו מתוך יוזמה ועוצמה…
המסקנה: בזמן משבר אנחנו למעשה “מותקפים” ואז – מתכווצים. זה לא אפקטיבי! נכון יותר לפעול בניגוד לאינסטינקט הראשוני של כיווץ ולחשוב רחב ושונה, מחוץ לקופסא ומכיוון אחר, תוך לקיחת יוזמה והתקדמות קדימה על מנת להתמודד בצורה אפקטיבית עם הסיטואציה. למשל: איך לשווק בצורה אחרת? איך למנף את המשבר לשדרוג מוצרים ושירותים בעסק? לבחון שינוי קהלי יעד תואמים להזדמנויות שאולי נפתחו? איך לנהוג באחריות ובאופן יזום לשימור הלקוחות והספקים הקבועים שלנו? איך לשמר עובדים, שהם פעמים רבות הנכסים שלנו? ועוד…
טיפ כללי להתמודדות ברמה היום יומית, של התנהלות בתוך "קרב":
אחד העקרונות בלחימה ברמה גבוהה הוא שאין בהכרח צורך בשימוש בכוח ואגרסיביות להשגת תוצאה רצוייה, אלא, עדיף ואפקטיבי יותר לפעול באופן מדוייק וממוקד, בתזמון נכון וזאת מתוך “רכות” פנימית המשלבת חוסן חיצוני. זה יעיל יותר ומעייף פחות… והנה – כמו בלחימה גם בחיים העסקיים, ובמיוחד בזמן משבר – תגובה מתוזמנת נכון מתוך רוגע פנימי, מודעות גבוהה, בהירות, דיוק ומיקוד עדיפה בהרבה על אימפולסיביות ואגרסיביות הנובעות מתוך לחץ להשגת תוצאה רצויה (וזה גם בריא יותר…)
בואו נפגש לקפה ונבדוק באיזה מצב העסק שלך
לקוחות מספרים ש...
הוא יועץ ומלווה עסקי שלי כבר 3 חודשים. אני מכיר עשרות יועצים, אבל כמו לירון יש רק אחד!
האכפתיות, הרצינות והנתינה האין סופית, גם לאחר סיום מהלך... ותיזהרו חברים - אם לירון מרים גבות כנראה שעשית משהו לא בסדר.. 🙂
ממליץ בחום ובאהבה!!
תודה לך..